Z jakiego powodu opony uniwersalne mają możliwość być świetnym wyjściem dla kierowców?

Czy kierowanie samochodem na jednym komplecie ogumienia przez dwanaście miesięcy może być racjonalnym sposobem? Nierzadko jest tak, że wdziewamy lżejsze ogumienie dopiero w czerwcu, bo podczas ostatnich lat normą stały się śnieżne majówkowe weekendy.

felgi

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Jednocześnie w środku zimy nie decydujemy się jeszcze na zamontowanie zimowek, ponieważ święta bożonarodzeniowe są od kilku lat bezśnieżne. Wbrew sterotypom korzystanie z opon na sezon – latem letnich, zimą zimowych – nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem.Producenci opon opornie się do tego przyznają, ale zimowe opony Barum, czy Uniroyal opony (Opony do wózków widłowych) prezentują się średnio na mokrej oraz wysuszonej drodze, a w polskim klimacie takie warunki zdarzają się dosyć regularnie nawet w miesiącach zimowych. To oczywiście nie jest jednoznaczne z tym, że lepiej jeździć na gumach letnich, dlatego że one z kolei zupełnie nie dają rady sobie na zaśnieżonej powierzchni i skutej lodem drodze, a to ma prawo kierowców zaskoczyć w każdym momencie. Całoroczne opony zdają się być, wg oponentów tego typu ogumienia, mniej bezpieczne na lodzie od zimowek i ustępują oponom letnim na niezawilgoconej drodze. To prawda, choć w przypadku małych wielkości gum kontrasty te wcale nie zdarzają się takie ogromne. Ważniejsze jest jednak to, że na śniegu opony całoroczne są o wiele pewniejsze od gum na sezon letni, natomiast na mokrej nawierzchni sprawdzają się lepiej od zimowek.To rzecz jasna nie oznacza, że opony całoroczne są wspaniałe i wszechstronne.

samochód

Autor: Kyle Harris
Źródło: http://www.flickr.com
To typ opon nie dla każdego pojazdu i kierowcy. Ogumienie całoroczne nie sprawdzają się do ciężkich samochodów – w tym przypadku sprawniej wypadają popularne nam opony Uniroyal albo Barum opony. Wielosezonówki spisują się idealnie w autach małych rozmiarów, jednak do dużych i szybkich aut można je polecić wyłącznie w pewych przypadkach. Zawsze tam, gdzie kierowca wykorzystuje większość osiągów pojazdu, o wiele lepiej kupić ogumienie sezonowe. To samo tyczy się kierowców jeżdżących na górzystych serpentynach czy w przypadku szybkiej jazdy po wąskich drogach. Opony całoroczne to mimo wszystko rozsądne wyjście dla ludzi, którzy zazwyczaj wybierają ogumienie na sezon z najniższej półki – pojedynczy komplet dobrych opon uniwersalnych zastąpi je z powodzeniem, a przy okazji da możliwość wiele zaoszczędzić.