Czy kierowanie samochodem na jednym komplecie ogumienia przez dwanaście miesięcy może być racjonalnym sposobem? Nierzadko jest tak, że wdziewamy lżejsze ogumienie dopiero w czerwcu, bo podczas ostatnich lat normą stały się śnieżne majówkowe weekendy.

Źródło: www.sxc.hu
Jednocześnie w środku zimy nie decydujemy się jeszcze na zamontowanie zimowek, ponieważ święta bożonarodzeniowe są od kilku lat bezśnieżne. Wbrew sterotypom korzystanie z opon na sezon – latem letnich, zimą zimowych – nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem.Producenci opon opornie się do tego przyznają, ale zimowe opony Barum, czy Uniroyal opony (Opony do wózków widłowych) prezentują się średnio na mokrej oraz wysuszonej drodze, a w polskim klimacie takie warunki zdarzają się dosyć regularnie nawet w miesiącach zimowych. To oczywiście nie jest jednoznaczne z tym, że lepiej jeździć na gumach letnich, dlatego że one z kolei zupełnie nie dają rady sobie na zaśnieżonej powierzchni i skutej lodem drodze, a to ma prawo kierowców zaskoczyć w każdym momencie. Całoroczne opony zdają się być, wg oponentów tego typu ogumienia, mniej bezpieczne na lodzie od zimowek i ustępują oponom letnim na niezawilgoconej drodze. To prawda, choć w przypadku małych wielkości gum kontrasty te wcale nie zdarzają się takie ogromne. Ważniejsze jest jednak to, że na śniegu opony całoroczne są o wiele pewniejsze od gum na sezon letni, natomiast na mokrej nawierzchni sprawdzają się lepiej od zimowek.To rzecz jasna nie oznacza, że opony całoroczne są wspaniałe i wszechstronne.

Źródło: http://www.flickr.com
To typ opon nie dla każdego pojazdu i kierowcy. Ogumienie całoroczne nie sprawdzają się do ciężkich samochodów – w tym przypadku sprawniej wypadają popularne nam opony Uniroyal albo Barum opony. Wielosezonówki spisują się idealnie w autach małych rozmiarów, jednak do dużych i szybkich aut można je polecić wyłącznie w pewych przypadkach. Zawsze tam, gdzie kierowca wykorzystuje większość osiągów pojazdu, o wiele lepiej kupić ogumienie sezonowe. To samo tyczy się kierowców jeżdżących na górzystych serpentynach czy w przypadku szybkiej jazdy po wąskich drogach. Opony całoroczne to mimo wszystko rozsądne wyjście dla ludzi, którzy zazwyczaj wybierają ogumienie na sezon z najniższej półki – pojedynczy komplet dobrych opon uniwersalnych zastąpi je z powodzeniem, a przy okazji da możliwość wiele zaoszczędzić.