Sposobów weryfikacji pracowników jest sporo. Najprostsza ocena pracownicza to zwyczajna obserwacja. Ta metoda ma jednakże wiele wad. Główną jest fakt, że zwykle przełożonemu niełatwo może być zachowywać obiektywizm.

Jednocześnie wiadomo iż pracownicy w towarzystwie zwierzchnika podświadomie będą próbowali zgadnąć oczekiwania przełożonego, co może wpłynąć na bezstronność wyników, a tym samym na słuszność rozstrzygnięć.
W związku z tym warto pomyśleć nad zleceniem tychże badań wyspecjalizowanej jednostce. Takie wyjście umożliwia nie tylko zachować bezstronność. Osoba przeprowadzająca badanie badanie satysfakcji klientów nie jest zaangażowana emocjonalnie w stosunku do analizowanej grupy lub jednostki, ocena pracownicza będzie zatem wyższa jakościowo. Profesjonalista ma też zazwyczaj większą erudycję z zagadnień psychologii, dlatego łatwiej wychwyci mniej jasne powody kłopotów.
Jedną z metod pozyskania bezstronnych informacji o pracowniku (zobacz https://poradnikpracownika.pl/-jak-napisac-wypowiedzenie-umowy-o-prace) bądź grupie pracowników jest ocena 360 stopni. Metoda ta polega na sporządzeniu kwestionariusza skierowanego do badanego pracownika jak też jego bezpośredniego środowiska.

Na te same pytania dotyczące osoby badanej odpowiadają: bezpośredni zwierzchnik, równorzędni pracownicy, podlegli pracownicy a nawet ludzie z zewnątrz (przykładowo klientela). Można by ocenę taką obrazowo przyrównać do pierścienia otaczającego osobę badaną, stąd jej nazwa: ocena 360 stopni.
Ocena pracownicza nie jest tylko sposobem na podniesienie skuteczności przedsiębiorstwa. Może przydać się również samemu badanemu, bo w sposób bezstronny pokazuje jak dana jednostka jest postrzegana przez otoczenie. Dzięki tej wiedzy pracownik może zatroszczyć się o własny indywidualny rozwój.